Promocje
KOSS Podręcznik i ćwiczenia część 2
KOSS Podręcznik i ćwiczenia część 2
27,50 zł 20,15 zł
szt.
BELFEDAR
BELFEDAR
99,00 zł 79,00 zł
szt.
KOSS podstawowy Podręcznik i ćwiczenia  część 1
KOSS podstawowy Podręcznik i ćwiczenia część 1
27,00 zł 19,80 zł
szt.
Pomysł na szkołę z klasą
Pomysł na szkołę z klasą
13,65 zł 7,00 zł
szt.
KOSS. Zeszyt ćwiczeń część 2
KOSS. Zeszyt ćwiczeń część 2
11,90 zł 8,75 zł
szt.
Zaloguj się
Nie pamiętasz hasła? Zarejestruj się

METODNIK ®

Dostępność: duża ilość
Cena: 4,90 zł 4.90
quantity szt.
dodaj do przechowalni

Opis

Produkt dostępny tylko wysyłkowo

Metodnik ® to pomoc w nauczania, wspomagająca stosowanie oceniania kształtującego. Może być wykorzystywana na każdym poziomie nauczania i na każdym przedmiocie.

Metodnik zawiera w sobie kilka technik:

1. Światła – trzy kartki w kolorach: zielonym, żółtym i czerwonym

 Uczniowie wystawiają odpowiedni kolor w celu samooceny i poinformowania nauczyciela:

  • zielony – daję sobie świetnie radę, wszystko rozumiem
  • żółty – mam pewne wątpliwości
  • czerwony – nic nie rozumiem, proszę o pomoc

 Najlepiej, gdy Metodnik stoi podczas lekcji na ławce każdego ucznia, a uczniowie stale informują nauczyciela o stopniu opanowania tematu. Jeśli nauczyciel poleca uczniom dokonanie samooceny przy pomocy świateł, to może wykorzystać uzyskana informacje do wzajemnego nauczania. Może poprosić, aby uczniowie „zieloni” wytłumaczyli „żółtym” ich wątpliwości, zaś „czerwonym” sam może wytłumaczyć wszystko jeszcze raz. Innym wariantem tej techniki jest używanie tylko dwóch świateł: zielonego i czerwonego w celu  wyrażenia zgody lub jej braku. Dzięki technice świateł nauczyciel może mieć ciągłą i pełna kontrolę nad procesem nauczania, a uczniowie mogą w dowolnym momencie sygnalizować potrzebę pomocy.

2. Karty: A, B, C i D

 Nauczyciel zadaje uczniom pytanie z możliwością czterech (lub trzech) różnych odpowiedzi. Uczniowie po zastanowieniu się (najlepiej w parach) decydują, którą odpowiedź wybierają. Ważniejsze od decyzji wyboru jest konieczność uzasadnienia go i przedstawienia tego uzasadnienia innym uczniom. Dzięki tej technice uczniowie uczą się pracować w parach, podejmować i uzasadniać własne decyzje. Wymaga ona również od wszystkich uczniów zaangażowanie się w tematykę lekcji.

 3. Białe tablice

 Nauczyciel zadaje pytanie, a uczniowie piszą odpowiedź ścieralnym flamastrem na białej tablicy. Podnoszą swoją tablicę i nauczyciel ma obraz odpowiedzi całej klasy. Metoda zmusza każdego ucznia do udzielenia odpowiedzi, a nauczyciel widzi odpowiedzi całej klasy.

 4. Patyczki

 Na początku lekcji uczniowie oddają nauczycielowi patyczki ze swoimi imionami. Nauczyciel po zadaniu pytania losuje patyczek z imieniem ucznia, który ma odpowiedzieć na pytanie. Szczególnie jest to korzystna technika przy zadawaniu pytań wymagających przemyślenia  oraz gdy nauczyciel umożliwia uczniom na zastanowienie się nad odpowiedzią w parach. Wtedy udzielać odpowiedzi może jedna osoba z pary reprezentując dwójkę. Technika ta zapewnia różnorodność wyboru osób i mobilizuje każdego ucznia do poszukiwania odpowiedzi.

 5. Zakaz podnoszenia rąk

 Jest to karta przypominająca uczniom i nauczycielowi o umowie – niezgłaszania się do odpowiedzi przez podnoszenie ręki. Dzięki niej oraz zastosowaniu patyczków wszyscy uczniowie mobilizują się do poszukiwania odpowiedzi na pytanie nauczyciela. Bez tej umowy nauczyciel najczęściej pyta osoby, które same zgłaszają się do odpowiedzi. Karta pozwala bezgłośnie przypomnieć uczniom o wprowadzonej zasadzie.

            6. Wyjściówki

  Na końcu Metodnika znajdują się kartki nazwane „wyjściówkami”. Stanowią one pomoc w zebraniu opinii uczniów na różne tematy, a w szczególności na temat tego, co wynieśli z lekcji. Zamieszone są też propozycje pytań, które może nauczyciel skierować do uczniów w celu uzyskania od nich wskazówek, jak powinien uczniów dalej nauczać:

  •  Co było dla mnie na tej lekcji najważniejsze?
  •  Co było zrozumiałe, a co nie?
  •  Jakie chciałbym/chciałabym zadać pytanie na ten temat?
  •  Czego chciałbym/chciałabym jeszcze nauczyć się na ten temat?
  •  Jaki powinien być nasz następny krok?
  •  Co mnie zaskoczyło?
  •  Co było dla mnie niejasne?
  •  Co mi pomagało mi się uczyć, a co przeszkadzało?
  •  Co chciałbym/chciałabym, jeszcze powtórzyć?
  •  Jaki temat chciałbym/chciałabym, jeszcze powtórzyć przed sprawdzianem?
  •  Co uda mi się zastosować w przyszłości i życiu?

Istnieje możliwość zakupienia kompletu metodnik + marker suchoscieralny w tym celu zaznacz pole które znajduje się nad koszykiem (cena kompletu 6,10 zł)

Rekomendujemy zapoznanie uczniów z nowymi technikami przed rozpoczęciem pracy z Metodnikiem. Dobrze, aby uczniowie zdawali sobie sprawę i rozumieli, że nowe techniki mogą pomoc im w nauce. Najlepiej zachęcić uczniów do samodzielnej refleksji – dlaczego nauczyciel proponuje taką formę działania, co dzięki temu zyskuje klasa i każdy z nich. Może się zdarzyć, że uczniowie wskażą nam inne możliwe zastosowania świateł czy patyczków. Dzięki rozmowie, w której mogą przedstawić swoje zdanie, czują się współodpowiedzialni za zmiany i chętniej w nich uczestniczą.

 

A tutaj opinie o metodniku i ocenianiu kształtującym, które można przeczytać w internecie:

blog edukatora

drugoklasista

zespół szkół sportowych 

Super Girl

Zespól Szkół w Mikołowie

Produkty powiązane

Opinie o produkcie (0)

do góry
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl